بسته
(0) موارد
شما هیچ موردی در سبد خرید خود ندارید.
همه دسته‌ها
    فیلترها
    اولویت‌ها
    جستجو

    معرفی دستگاه پولش اوربیتال و پولیش روتاری در دیتیلینگ خورو

    معرفی دستگاه پولش اوربیتال و پولیش روتاری در دیتیلینگ خورو

    در صنعت دیتیلینگ خودرو یکی از مهمترین مراحل، پرداخت و احیاء رنگ بدنه خودرو برای ایجاد سطحی بدون خط و خش و عاری از ذرات محیطی می باشد. رنگ بدنه خودرو از لایه هایی تشکیل شده است که بسته به نوع خودرو ، کیفیت نوع رنگ بدنه و روش رنگ آمیزی بدنه در کمپانی های تولید کننده خودرو متفاوت می باشد.

    برای ایجاد سطحی صاف و عاری از خط و خش، دیتیلینگ کارها در ابتدای امر باید نسبت به انتخاب نوع پولیش و میزان قدرت لایه برداری پولیش دقت نمایند، سپس نوع پد پولیش و میزان لایه برداری حاصل از ترکیب پولیش و پد بسیار اهمیت دارد. چنانچه این انتخاب نسبت به نوع رنگ، ضخامت آن و میزان خط و خش درست انتخاب شود آسیب احتمالی به بدنه خودرو به حداقل میرسد.

    یکی از مراحل اصلی انتخاب دستگاه پولیش و نوع استفاده آن نیز اهمیت بسیار دارد که در این متن با دو نوع دستگاه پولیش متداول آشنا می شوید و تفاوت در عملکرد آنها به اختصار توضیح داده می شود.

    دستگاه پولیش روتاری یا چرخشی:

    دستگاه پولیش روتاری یکی از متداول ترین و ابتدایی ترین موارد مورد نیاز در دیتیلینگ خودرو به منظور پولیش بدنه خودرو می باشد. هدف اصلی از انتخاب این دستگاه پولیش سرعت بخشید به لایه برداری و کارد در سطح بالا ماننده قطعاتی همچون کاپوت و سقف خودرو و صندق عقب می باشد. این دستگاه در سایزهای متنوع و با قدرت متفاوت برای نقاطی از بدنه خودرو و حتی داخل خودرو نیز ارایه می گردد که از خصوصیات فنی دستگاه روتاری چرخش صفحه نگهدارنده پد پولیش بصورت دایره و در محور X بوده و برای لایه برداری بسیار مناسب است.

    با توجه به قدرت این دستگاه کاربران باید مراقب میزان لایه برداری از روی بدنه بوده و از پولیش و پد مناسب استفاده نمایند. در مراحل ابتدای آموزش دیتیلینگ استفاده از این دستگاه توصیه نمی شود و با توجه به حرکت چرخشی و قابلیت تغییر دور در دقیقه میزان چرخش، لایه برداری متفاوت بوده و تولید حرارت روی بدنه خودرو بسیار می باشد. لذا زمان بندی برای کاهش این حرارت و استفاده از پد مناسب بسیار اهمیت دارد. تصویر بالا نشان دهنده نوع چرخش در دستگاه پولیش روتاری می باشد.

    در روش استفاده از دستگاه پولیش روتاری تکنیک مهمی باید در نظر گرفته شوند، در اصطلاح دیتیلینگ به زنیت تکنیک معروف می باشد. بطور کلی در این تکنیک، دیتیلینگ کار باید از دور آهسته دستگاه برای پخش مواد پولیش روی سطح شروع به کار نماید و به آرامی برای رسیدن به حداکثر لایه برداری دور دستگاه پولیش را افزایش دهد و سپس قبل از اتمام کار روی قطعه باید دور را به آهستگی کم کرده و در نهایت دستگاه را خاموش و از روی سطح کار بردارد.

    در زنیت تکنیک برای تنظیم دور دستگاه پولیش روتاری دسته بندی خاصی در نظر گرفته شده است، دور دستگاه بین 600 الی 900 دور در دقیقه برای پخش مواد پولیش لایه بردار استفاده می شود و به تدریج به 900 الی 1200 دور در دقیقه خواهد رسید. در این مرحله قدرت لایه برداری بهینه ای خواهید داشت، سپس دور را به 1800 دور در دقیقه افزایش دهید تا به حداکثر لایه برداری مورد نیاز دست پیدا کنید. برای از بین بردن خط و خش های عمق این مرحله مورد استفاده قرار می گیرد و دقت بسیاری مورد نیاز می باشد. برای اتمام کار به آرامی دور دستگاه پولیش را کاهش داده تا تما مواد بجای مانده و هلوگرام ایجاد شده به آرامی جمع شود و با رساندن دور به 900 و در نهایت 600 به آرامی دستگاه را از روی سطح کار جدا کرده و خاموش نمایید.

    توجه داشته باشید از دستگاه پولیش روتاری با ابعاد کوچکتر ماننده دستگاه پولیش ایبرید پایه بلند روپس، ایبرید پایه کوتاه روپس و گلادیوس R13 مفرا می توانید برای رفع خط و خش در نقاطی با پهنای کم و حساس مانند چراغ و دور چراغ خودرو، ستون درب ها و زیر رکاب خودرو نیز استفاده نمایید. سایز بکینگ پد 3، 5 و 7 از مناسبترین موارد برای لایه برداری با دستگاه روتاری می باشند.

    دستگاه پولیش اوربیتال یا دورانی:

    دستگاه دیگری که بسیار پر مصرف در دیتیلینگ خودرو است دستگاه پولیش اوربیتال و یا دورانی می باشد. دستگاه پولیش اوربیتال یا به اصطلاح دورانی، از اقلام تخصصی در دیتیلینگ برای لایه برداری مختصر و نهایی کردن پولیشکاری مورد استفاده قرار می گیرد. بر خلاف دستگاه پولیش روتاری حرکت این دستگاه پولیش بصورت دایره در یک مرکز نمی باشد و بصورتی طراحی شده است که مکرر حول یک محور نمی چرخد، این امر باعث عدم ایجاد هلوگرام روی بدنه می شود و قدرت لایه برداری کاهش می یابد.

    سیستم دستگاه پولیش اوربیتال برای آغاز کار دیتیلینگ بسیار کم ریسک بوده و امکان آسیب رساندن به رنگ را نسبت به سیستم روتاری کاهش می دهد. اصولا برای اعمال پولیش نرم و یا حتی واکس بدنه و از بین بردن هلوگرام دستگاه بسیار مناسبی می باشد. کار با این دستگاه در سایزها مختلف برای نقاط متفاوت بدنه در سایزهای 7 ،12 و 17 انجام می شود که بیانگر قطر صفحه نگهدارنده پد به میلی متر می باشد. عدد مهم دیگری که در این دستگاه اعلام می شود قطر نهایی دوران که بصورت نرمال 12، 15 و 21 میلی متر خواهد بود.

    توجه داشته باشید با توجه به حرکت دورانی دستگاه پولیش اوربیتال، اعمال فشار روی سری دستگاه برای ایجاد نیرو و لایه برداری بیشتر باعث تخریب دستگاه می شود و باعث خورده شدن قطعات تشکیل دهنده داخلی دستگاه خواهد شد، لذا برای نگهداری و رسیدن به بهترین نتیجه در کار با دستگاه اوربیتال به هیچ عنوان نیروی خودرو روی دسته وارد ننموده و فقط به هدایت حرکت دستگاه بسنده نمایید.

    اصولا در تمامی دستگاه ها سرعت دوران قابل تنظیم می باشد تا کاربر بتواند نسبت به کنترل لایه برداری تسلط بیشتر داشته باشد. لازم بذکر است کلیه اطلاعات اولیه ارایه شده برای آشنایی با دو سیستم روتاری و اوربیتال بوده و در دوره های آموزش دیتیلینگ اطلاعات تکمیلی و کار با دستگاه باعث انتخاب صحیح کاربر در نوع پولیش و پد پولیش مناسب خواهد شد.

     

     

     

    نظرات
    17/02/1399 02:17 ب.ظ
    بسیار عالی🙏
    17/02/1399 03:36 ب.ظ
    هر دو دستگاه اوربیتال و روتاری برای دیتیلینگ حرفه ای نیازه تا هم به دستگاه فشار نیاد هم کاربر راحت باشه
    17/02/1399 07:22 ب.ظ
    دستگاه پولیش اوربیتال مفرا یه دستگاه پولیش حرفه ای، سبک هست. در کل دستگاههای پولیش مفرا هم دستگاه پولیش روتاری و هم دستگاه پولیشر اوربیتال دارای طراحی مناسب برای انجام حرفه ای پولیش بدنه خودرو هستند.
    18/02/1399 06:25 ب.ظ
    یعنی با توجه به موارد گفته شده پولیش بدنه با استفاده از دستگاه پولیش اوربیتال ایمن تر و راحت تر هست نسبت به دستگاه پولیشر روتاری
    نظر